Vanliga misstag vid rekrytering

Rekrytering är ofta en lång process som innebär en hel del tid och pengar. Och om man i slutändan anställer någon som man senare märker inte är rätt person för jobbet eller helt enkelt inte passar in har man ju spenderat mycket och inte fått något för det. Genom att undvika de vanligaste misstaget vid rekrytering kommer man förhoppningsvis spara väldigt mycket.

Grundläggande förståelse

Det gäller att ha en bra förståelse för hur en rekrytering bör gå till väga redan innan man ens börjar det första steget. Är det första gången man går igenom en standardrekrytering är det rekommenderat att man tittar på hur en expert går till väga.

Tydligare kravspecifikation

Innan man lägger ut en annons eller bara går ut med informationen om att man har börjat söka personal är det viktigt att reda ut vilka kvalifikationer en sökande måste ha. Annonser som är väldigt diffusa och tvetydiga kommer att få många sökande som troligtvis inte passar in samtidigt som kanske de som faktiskt skulle passa i rollen inte ens förstår att det är just deras egenskaper och expertiser som söks.

Kontrollera CV:et

CV:et är en viktigt informationskälla som man bör utforska mer noggrant. Statistik har visat att inte en oansenlig antal jobbsökande ljuger i någon del av sitt CV. Kan man lära sig hur man avslöjar de vanligaste lögnerna har man möjligheten att sålla bort de värsta och fokusera på de som varit mer uppriktiga.

Sluta vänta på den perfekta sökande

Det kan mycket väl vara så att den perfekta sökande finns där ute och kan kanske till slut hitta annonsen man lagt ut. Men att invänta denne kan göra hela processen mycket dyrare än man planerat. Och när det ändå fanns bra kandidater att välja mellan har man inte riktigt någon ursäkt att inte välja en av dem.