Jobbmässor – Bra eller dåligt

Jobb och utbildningsmässor har blivit populärt under de senaste åren, både för arbetsgivare och arbetstagare. Oftast handlar det som att effektivt synas inför examen från universitet eller gymnasier.

Yngre generationer har visats sig lägga större vikt på sin arbetsgivares värderingar snarare än lön som kanske var något avgörande tidigare. Så att synas och visa upp sina värderingar kan vara det som får arbetsgivare att vinna över nya kompetenser till företaget. Här kommer några råd på hur du lockar till dig besökarna.

För det första så handlar det om att synas och här finns nästan inga gränser. Snåla inte med skyltar, vepor, trycksaker och framförallt Giveaways. Easytryck har ett bra utbud för dig som vill göra ett stark avtryck hos besökaren. Se också till att ha en tydlig strategi innan ni ställer er på mässan, vilka kompetenser behöver ni just nu, finns det angränsande kompetenser som kan vara minst lika relevanta och hur ser anställningsbehovet ut även på sikt. Rekrytering är sällan något som går att se på kortsiktigt, så att ha ett helhetsgrepp kommer att spara både tid och pengar.

Som besökare på en jobbmässa så handlar det om att bilda sig en uppfattning om många arbetsgivare på samma gång. Är det en arbetsgivare som man hört gott om så kommer man att söka sig dit. Det är lätt att uppleva de flesta arbetsgivare som lockande, med leta efter saker som är viktiga för dig. Är det flexibilitet som du söker eller kanske innovationsbenägenhet. Glöm inte heller att fundera på hur du kan växa och utvecklas hos olika arbetsgivare. Många stora företag har traineeprogram som gör att du får möjlighet att utvecklas inom företaget och kunna göra karriär snabbare. Inte sällan kan stora arbetsgivare också erbjuda hjälp med att finna bostad eller andra praktiska lösningar om de söker personer med vissa spetskompetenser. Så våga ställa frågor och krav på arbetsgivaren.